недеља, 23. август 2020.

Kulik, Mapplethorp, Racković

Uporedno gledanje fotografija performansa i drugih radova Olega Kulika, fotografija Roberta Mapplethorpa, kao i serije fotografija Nenada Džonija Rackovića, voditelja Radionice je omogućilo, osim estetskog užitka i malu analizu razlika. Pominjali smo, vezano za Kulika, i Joseph Beuys-a i performans I like America and America likes me iz 1974. Kulik je imao reenactment I Bite America and America Bites Me, 1997. godine. Izvodili smo zaključke o vezi konteksta u kome nastaje i vrste rada, u slučaju Kulika i Mapplethorpa, o mehanizmima sistema umetnosti i načinima i motivima koji određene narative izvode na površinu, podržavaju.

O postvarenju, komodifikaciji u slučajevima Kulika i Mapplethorpa. Provokativnosti kao marketinškoj strategiji.

Rackovićev slučaj je poslužio za pitanje motiva i načina na koji dolazi do rada. U konkretnom slučaju obimne serije fotografija. Notiranje problema i smernica na putu formiranja sopstvenog narativa, što je jedan od proklamovanih ciljeva Radionice. Dotakli se podele na spoljašnju i unutrašnju motivaciju. 

Ulaskom fotografije, uređaja za uzimanje slika iz okruženja, u svakodnevicu u meri koja omogućava formiranje obimnih ličnih arhiva sa svakodnevnim višestrukim unosima, omogućava sagledavanje i otkrivanje motivacija, tokova - procesa, naracija kojih često nismo svesni. Na taj način fotografija postaje alat introspekcije, autoanalize. Odatle je moguć transfer u domen javnog. Ali čak i bez toga, nije malo.

Spoljašnja bi bila ona koja je od početka okrenuta kominikaciji, javnom. Relevantnost je srazmerna referentnosti.

Uočena je veza između sirovosti Kulikovih i sofisticiranosti Mapplethorpovih radova, okolnosti u kojima su nastajali. Iako vremenski probližno sinhrono, Kulikova dehumanizujuća predstava čoveka se izravno poklapa sa raspadom Sovjetskog Saveza i gotovo pada u varvarstvo (Rabljeno doba, kraj crvenog čovjeka, Svetlana Aleksievič) i predstavlja notiranje činjenice. Mapplethorp-ov neoklasicistički visoko estetizovan iskaz je problematizovao i postavio homoseksualnost kao temu.
Pomenuli Mapplethorpovu izložbu u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu leta 1987. godine. Zajedničko svim trima narativima je telesnost i provokacija.

Neposredno pred Radionicu dobili smo iskaz jedne od posetiteljki Kulikovog performansa:

Za vreme tog performansa je pola ljudi pobjeglo. On se gol družio, plazio, mazio nabrijavao s nekim golemim psom u mraku uz stroborasvjetu. Tako da si ga sekundu vidio ispred sebe, drugu pak si mislio da je iza tebe s nahuškanim psom, treću ga nije pak nigdje bilo... Jeza... Novine su pisale da se pario s njime i to je fenomenalno kako je svakom mozak i mašta otišla u tom mraku u drugom smjeru, svašta nam je napiknuo u glavi, od straha do gadne perverzije. A pravo da ti kažem ni danas ne znam što sam vidjela, sa sigurnošću znam da sam ne djeliće stotinki vidjela ćelavog golog muškarca i velikog psa, sve ostalo je nadogradnja. Tu ti je bitno da je najveći dio umjetničkog rada nastao u našim glavama. Čega imaš više u sebi, što gadosti što zle mašte što naivnosti, e to je izvukao iz nas na najjače. 

A Racković ? Šta sa njim ?



iz serije Transponovanje - Džoni Racković, Srđana Veljovića







Нема коментара:

Постави коментар